Sheikh Muszaphar Shukor

Sheikh Muszaphar Shukor. (Foto: Net)

MOESLIM.ID | Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha adalah seorang pakar kesehatan Malaysia. Ia merupakan orang Malaysia pertama yang pergi ke luar angkasa, diumumkan oleh Perdana Menteri Abdullah Badawi pada 25 September 2007.

Muszaphar, bersama Yuri Malenchenko (Rusia) dan Peggy Whitson (AS), telah lepas landas pada 10 Oktober 2007 dengan Soyuz TMA-11 yang diluncurkan menuju Stasiun Luar Angkasa Internasional (ISS) dalam program kerjasama dengan Rusia dan akan kembali ke Bumi bersama Fyodor Yurchikhin dan Oleg Kotov.

Baca Juga:  Faisal Bin Al Hussein

Muszaphar dilahirkan pada 27 Juli 1972 di Kuala Lumpur, Malaysia, Sheikh Muszaphar menamatkan pendidikan sekolah tinggi di MARA di Muar, kemudian melanjutkan ke Kolej Perubatan Kasturba, Manipal. Ia menjadi doktor ortopedi di Universiti Kebangsaan Malaysia, dan sebelum itu di Hospital Seremban (1998), Hospital Besar Kuala Lumpur (1999), dan Hospital Selayang (2000-2001).

Muszaphar adalah anak dari Ustaz Muhaidin. Ia keturunan Arab dan Melayu. Sheikh Muszaphar bersekolah di SMA Maktab Rendah Sains MARA di Muar, kemudian memperoleh gelar Sarjana Kedokteran dan Bedah dari Kasturba Medical College, sebuah perguruan tinggi yang berafiliasi dengan Universitas Manipal, di Manipal, India.

Baca Juga:  Basuki Hadimuljono

Sheikh Muszaphar adalah ahli bedah ortopedi di Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada tahun 1998, Sheikh Muszaphar bekerja di Rumah Sakit Seremban, diikuti dengan pindah ke Rumah Sakit Umum Kuala Lumpur pada tahun 1999, dan menjadi staf di Rumah Sakit Selayang dari tahun 2000 hingga 2001. Sheikh Muszaphar juga seorang model paruh waktu.